Γενικές Οδηγίες και Πληροφόρηση
O ιός SARS-CoV-2 ανιχνεύθηκε πρώτη φορά το Δεκέμβριο του 2019 στην περιοχή Γιουχάν της Κίνας και έκτοτε έως σήμερα έχει διασπαρεί σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Αποτελεί ένα νέο στέλεχος κορωνοϊού, που μέχρι τότε δεν είχε απομονωθεί στον άνθρωπο, και η λοίμωξη αναπνευστικού που προκαλεί ονομάστηκε COVID-19.
Ποιος είναι ο τρόπος μετάδοσης;
Ο ιός μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο κυρίως μέσω του αναπνευστικού με σταγονίδια από το φτέρνισμα, το βήχα ή την ομιλία. Επίσης, μπορεί να μεταδοθεί μέσω επαφής με επιφάνειες πρόσφατα μολυσμένες με σταγονίδια, αν δεν τηρούνται τα μέτρα υγιεινής των χεριών.
Πότε μια περίπτωση της νόσου θεωρείται περισσότερο μεταδοτική;
Ένα περιστατικό θεωρείται περισσότερο μεταδοτικό όταν εμφανίζει συμπτώματα, αλλά δυνητικά θα μπορούσε να μεταδίδει τη λοίμωξη και 1-4 ημέρες πριν την εκδήλωση συμπτωμάτων. Η κύρια μετάδοση συμβαίνει κατά την συμπτωματική φάση. Το περιστατικό θεωρείται ότι δεν είναι πλέον μεταδοτικό ένα 24ωρο μετά την αποδρομή των συμπτωμάτων.
Ποια είναι τα συμπτώματα της COVID-19 λοίμωξης;
Τα κύρια συμπτώματα της νόσου περιλαμβάνουν τα κατωτέρω: Πυρετός, ξηρός βήχας και καταβολή. Μερικοί εμφανίζουν πονόλαιμο, αρθραλγίες / μυαλγίες και ρινική συμφόρηση. Τα συμπτώματα είναι συνήθως ήπια και περίπου το 80% των ασθενών αναρρώνουν χωρίς ανάγκη ειδικής θεραπείας.
Ποιοι ασθενείς κινδυνεύουν περισσότερο να εμφανίσουν σοβαρή νόσο;
Μερικοί ασθενείς εμφανίζουν δύσπνοια (δυσκολία στην αναπνοή) και πιθανώς πνευμονία, που χρειάζεται νοσηλεία σε νοσοκομείο. Τα άτομα, που ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου (π.χ. ηλικιωμένοι, καρδιοπαθείς, άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, ηπατοπάθειες ή πνευμονοπάθειες), είναι πιθανότερο να εμφανίσουν σοβαρή νόσο.
Ποιος είναι ο τρόπος μετάδοσης;
Χρειάζεται οι υπάλληλοι του ξενοδοχείου και οι ένοικοι να φορούν μάσκα;
Η χρήση της μάσκας συνιστάται στους υπαλλήλους του ξενοδοχείου. Άτομα που βρίσκονται πίσω από προστατευτικό κάλυμμα δεν είναι υποχρεωτικό να φορούν μάσκα.
Οι ένοικοι πρέπει να φορούν μάσκα όταν:
Γενικά μέτρα πρόληψης μετάδοσης λοιμώξεων
Συστήνεται σε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου καλός εξαερισμός, καθώς και εύκολη πρόσβαση σε τρεχούμενο νερό και σαπούνι, ώστε να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής.
Πληροφορίες και επικοινωνία
Το προσωπικό που εργάζεται στην υποδοχή θα πρέπει να είναι πλήρως ενημερωμένο για τον COVID-19 ώστε να μπορούν να εκτελούν τις συνήθεις εργασίες τους και ταυτόχρονα να μεριμνούν για την πρόληψη της πιθανής μετάδοσης του COVID-19 στο ξενοδοχείο.
Πρέπει να ενημερώνουν ορθά τους επισκέπτες για την εφαρμογή των προληπτικών μέτρων που εφαρμόζονται ή για άλλες ιατρικές υπηρεσίες που χρειάζονται (πχ φαρμακεία, εφημερεύοντα νοσοκομεία δημόσια ή ιδιωτικά στην περιοχή ή για την δυνατότητα ιατρικής εκτίμησης στο χώρο του ξενοδοχείου). Θα πρέπει επίσης να μπορούν να δίνουν οδηγίες στους ενοίκους με συμπτώματα λοίμωξης του αναπνευστικού για άμεσο περιορισμό στο δωμάτιο τους, καθώς και βασικές συστάσεις ατομικής υγιεινής, μέχρι να εξεταστούν από ιατρό (διαδικασία που πρέπει να γίνει άμεσα).
Μέτρα Δράσης:
1. Απαραίτητος εξοπλισμός και ιατρικά βοηθήματα στην υποδοχή
Θα πρέπει να υπάρχουν απαραίτητα;
2. Μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, υγιεινή των χεριών και αναπνευστική υγιεινή.
Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης μαζί με την αναπνευστική υγιεινή και την υγιεινή των χεριών είναι τα κύρια μέτρα πρόληψης έναντι του COVID-19. Παρόλο που οι επισκέπτες μπορεί να είναι εξοικειωμένοι με αυτά, θα πρέπει να υπενθυμίζονται ως μια μορφή φιλοξενίας
3. Παρακολούθηση επισκεπτών που πιθανά είναι ασθενείς.
Στα πλαίσια της τήρησης των κανονισμών που αφορούν την προστασία των ατομικών δεδομένων και την αρχή στην ιδιωτικότητα, συμβουλεύουμε να παρακολουθούνται επισκέπτες πιθανά ασθενείς στο χώρο του ξενοδοχείου. Οι υπάλληλοι της ρεσεπσιόν θα πρέπει να καταγράφουν όλα τα σχετικά γεγονότα τα οποία εμπίπτουν στην αντίληψη τους όπως πχ αίτημα για επίσκεψη από ιατρό. Η διαχείριση αυτής της πληροφορίας θα πρέπει να γίνει με διακριτικότητα, μεταβιβάζοντας στην διεύθυνση την ανάγκη για αξιολόγηση και λήψη αποφάσεων.
1. Πλυντήρια ρούχων και πιάτων
Θα πρέπει να γίνει συντήρηση των αντίστοιχων συσκευών και έλεγχος ειδικά της θερμοκρασίας λειτουργίας καθώς επίσης της ορθής δόσης καθαριστικών και απολυμαντικών.
2. Λειτουργία κλιματιστικών.
Παρόλο που ο COVID-19 δεν μεταδίδεται με τον αέρα, αλλά από άνθρωπο σε άνθρωπο μέσω των μικρών σταγονιδίων από την μύτη ή το στόμα ενός μολυσμένου ατόμου, προσοχή πρέπει να δίνεται στην κατάσταση των φίλτρων και την διατήρηση επαρκούς ανανέωσης του αέρα.
Τα προτεινόμενα μέτρα προστασίας αποσκοπούν στον περιορισμό της μηχανικής διάδοσης του ιού μέσω των ρευμάτων αέρα που αναπτύσσονται κατά τη λειτουργία των κλιματιστικών μονάδων. Διευκρινίζεται ότι δεν έχει τεκμηριωθεί ότι οι κλιματιστικές μονάδες λειτουργούν ως εστίες ανάπτυξης και πολλαπλασιασμού του ιού (για το λόγο αυτό σε ένα σπίτι/γραφείο που οι διαμένοντες ή εργαζόμενοι είναι όλοι υγιείς δεν υφίσταται κίνδυνος μόλυνσης). Οι κλιματιστικές μονάδες ενδέχεται όμως υπό προϋποθέσεις να διευκολύνουν την αερογενή μετάδοση με μηχανικό τρόπο από άτομα που είναι ήδη φορείς. Ανάλογα με τον τύπο της μονάδας τα προτεινόμενα μέτρα ενδέχεται να διαφέρουν. Αποσκοπώντας στην κατά το δυνατόν μείωση του χρόνου παραμονής του αέρα σε ένα δωμάτιο, επισημαίνονται τα κατωτέρω σε ό,τι αφορά τη χρήση των κλιματιστικών μηχανημάτων σε κτίρια, όπου αυτό είναι εφικτό:
3.Αυτόματοι δοσομετρητές
Θα πρέπει να γίνεται τακτικός έλεγχος για την ορθή λειτουργία όλων των συσκευών που έχουν σαπούνι ή απολυμαντικό. Ελαττωματικές συσκευές πρέπει να αντικαθίστανται άμεσα.
1. Καθάρισμα και απολύμανση
Ακόμη και σε απουσία περιστατικών COVID-19 στην κοινότητα, προτείνεται η εντατικοποίηση της καθαριότητας στο χώρο του ξενοδοχείου.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στην καθαριότητα και την απολύμανση των κοινόχρηστων χώρων, ως ένα γενικό προληπτικό μέτρο καθ όλη την διάρκεια της επιδημίας. Επικέντρωση στις επιφάνειες που χρησιμοποιούνται συχνά όπως χερούλια, τα κομβία του ανελκυστήρα, διακόπτες κλπ. Το προσωπικό καθαριότητας πρέπει να λάβει αντίστοιχες οδηγίες.
Στους κοινόχρηστους χώρους, τα υφάσματα (κουρτίνες, καναπέδες) θα απολυμαίνονται τακτικά με τη χρήση ατμοκαθαριστή. Αυτό θα γίνεται σε ώρες που δεν υπάρχουν φιλοξενούμενοι (νύχτα) και το προσωπικό θα φοράει όλα τα απαραίτητα Μ.Α.Π.
Στα δωμάτια, κατά την αποχώρηση των φιλοξενούμενων, όλα τα υφάσματα (χαλιά, κουρτίνες, καναπέδες) όπως και όλες οι επίμαχες επιφάνειες (κομοδίνο, μπάνιο) θα απολυμαίνονται με ατμοκαθαριστή. Το προσωπικό θα φοράει όλα τα Μ.Α.Π.
Στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδίου λειτουργίας κατά την διάρκεια της επιδημίας, θα πρέπει να υπάρχει ειδικό σχέδιο καθαριότητας και απολύμανσης σε περιπτώσεις που διαμένουν ασθενείς ή σε χώρους που διέμεναν επισκέπτες που διαγνώστηκαν με COVID-19 λίγες μέρες μετά την αναχώρηση τους. Θα πρέπει να υπάρχουν γραπτές οδηγίες για την εντατική καθαριότητα και απολύμανση καθώς και για την αποκομιδή των σκουπιδιών, όπως και για την χρήση του ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού.
Η καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και των δωματίων πρέπει να γίνεται με τις συνήθεις μεθόδους και τα συνήθη καθαριστικά.
Το προσωπικό καθαριότητας θα πρέπει να φοράει υποχρεωτικά γάντια και μάσκα. Τα γάντια θα πρέπει να αλλάζουν από δωμάτιο σε δωμάτιο.
Τα ακόλουθα θα πρέπει να εφαρμόζονται σε δωμάτια ή συγκεκριμένες περιοχές όπου υπήρχαν ασθενείς:
2. Παρακολούθηση επισκεπτών που είναι ασθενείς
Το προσωπικό καθαριότητας και οι καμαριέρες πρέπει να ενημερώνουν την διοίκηση ή την υποδοχή για την πιθανότητα να υπάρχει κάποιος ασθενής στα δωμάτια που ανέλαβαν. Η πληροφορία αυτή να διαχειρίζεται με διακριτικότητα.
3. Προμήθεια υλικών
Όλο το προσωπικό καθαριότητας πρέπει να εκπαιδευτεί στην χρήση των μέτρων ατομικής προστασίας που περιλαμβάνουν:
Για διαδικασία που μπορεί να προκαλέσει αερόλυμα (πχ καθάρισμα επιφανειών) συνιστάται η χρήση προσωπίδας.
Πρέπει να υπάρχει αφθονία απολυμαντικών και άλλων καθαριστικών.
3. Προγράμματα καθαριότητας
Όλα τα προγράμματα καθαριότητας όπου οι επισκέπτες μπορούν εθελοντικά να αποφύγουν τις υπηρεσίες καθαριότητας θα πρέπει να ανασταλούν στα πλαίσια της μεγιστοποίησης της υγείας και ασφάλειας προσωπικού και επισκεπτών.
Αυτοεπιτήρηση μελών προσωπικού
Τα μέλη του προσωπικού στα πλαίσια της ατομικής ευθύνης θα πρέπει να αυτοελέγχεται κάθε φορά πριν την προσέλευση στην εργασία του για τυχόν εμφάνιση συμπτωμάτων λοίμωξης αναπνευστικού. Συνιστάται η συνεχής χρήση της μάσκας ακόμη και κατά την ώρα του διαλείμματος. Προτείνεται το διάλειμμα να γίνεται σε διαφορετικές ώρες, ούτως ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.
Πότε συστήνεται να απέχουν από την εργασία τους οι υπάλληλοι του ξενοδοχείου;
Το προσωπικό του ξενοδοχείου συστήνεται να απέχει από την εργασία του, όταν:
Σε περίπτωση που κάποιο μέλος του προσωπικού ασθενήσει:
Εάν ένας επισκέπτης πληροί τα κριτήρια του ορισμού κρούσματος COVID-19,
υρετός, ξηρός βήχας και καταβολή. Μερικοί εμφανίζουν πονόλαιμο, αρθραλγίες / μυαλγίες και ρινική συμφόρηση.
Θα πρέπει να εφαρμόζονται τα παρακάτω:
Ο υπεύθυνος του ξενοδοχείου (Υπάλληλος Υποδοχής) μετά από ενημέρωση του υπευθύνου σχεδίου δράσης επικοινωνεί ΑΜΕΣΑ με τον ΕΟΔΥ στα τηλέφωνα 210 5212054 ή τον ειδικό τετραψήφιο αριθμό 1135 (όλο το 24ωρο), για δήλωση του ύποπτου κρούσματος και οδηγίες αντιμετώπισής του.
Παράλληλα πρέπει να επικοινωνήσει με την Κλινική Άνασα και τον υγειονομικό υπεύθυνο του ξενοδοχείου.
Δίνονται οδηγίες στον ασθενή ότι πρέπει να εξεταστεί από ιατρό και να κάνει έλεγχο για COVID-19:
Δίνονται οδηγίες στον ασθενή ότι μετά από την εξέταση θα πρέπει να ενημερώσει την υποδοχή για τις οδηγίες τις οποίες έλαβε.
Ανάλογα με το αποτέλεσμα του εργαστηριακού ελέγχου για COVID-19 θα αντιμετωπιστεί ως:
Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα, ώστε να υπάρχει άμεσα προσβάσιμο στο ξενοδοχείο επαρκές αναλώσιμο υλικό για την πρόληψη των λοιμώξεων:
Τέλος, για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του ξενοδοχείου οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)-, ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.
Καθαριότητα και απολύμανση δωματίου ασθενούς
Οι υφασμάτινες επιφάνειες (πχ ταπετσαρίες επίπλων) πρέπει να καθαρίζονται με συσκευή ατμού (θερμοκρασία> 70°).
Για οποιαδήποτε διευκρίνιση, απευθυνθείτε στον ΕΟΔΥ. στα τηλέφωνα 210 5212054, 1135 (όλο το 24ωρο)
Πώς ορίζεται η στενή επαφή με κρούσμα COVID-19 στο χώρο του ξενοδοχείου;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει την εφαρμογή καραντίνας 14 ημερών στα άτομα που έχουν χαρακτηριστεί ως στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος λοίμωξης από τον νέο Κορωνοϊό 2019 (COVID-19). Με τον όρο καραντίνα νοείται ο περιορισμός των δραστηριοτήτων και/ή ο διαχωρισμός από άλλους ύποπτων προσώπων που δεν νοσούν κατά τέτοιο τρόπο που να εμποδίζεται η πιθανή εξάπλωση λοίμωξης ή μόλυνσης.
Σε περίπτωση που μπαίνουν σε καραντίνα άτομα που θεωρούνται στενές επαφές στο χώρο ενός ξενοδοχείου για 14 μέρες, σύμφωνα με το άρθρο 32 του Διεθνή Υγειονομικού Κανονισμού (ΔΥΚ) συστήνονται τα εξής: Γενικές αρχές
Υποδομή: δεν υπάρχουν ειδικές οδηγίες όσον αφορά την υποδομή του χώρου καραντίνας, ωστόσο ο χώρος πρέπει να διαμορφώνεται έτσι ώστε να μην αυξάνει περαιτέρω τη πιθανή μετάδοση της λοίμωξης.
Απαιτήσεις για τον χώρο της καραντίνας
Μέτρα υγιεινής
Έγκαιρη διάγνωση και διαχείριση περιστατικού
Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα, ώστε να υπάρχει άμεσα προσβάσιμο στο ξενοδοχείο επαρκές αναλώσιμο υλικό για την πρόληψη των λοιμώξεων:
Αρχείο μελών προσωπικού και όλων των ατόμων σε καραντίνα
Για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του ξενοδοχείου οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)-, ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι επαγγελματίες υγείας, που θα φροντίσουν το ύποπτο κρούσμα, πρέπει να λαμβάνουν τα μέτρα προφύλαξης για τα νοσήματα που μεταδίδονται με σταγονίδια: μάσκα FFP2, αδιάβροχη ρόμπα με μακριά μανίκια, γάντια, οφθαλμική προστασία (γυαλιά).
Για οποιαδήποτε διευκρίνιση, απευθυνθείτε στον ΕΟΔΥ. στα τηλέφωνα 1135, 210 5212054 (όλο το 24ωρο)
Στο πλαίσιο της ευρύτερης προστασίας της υγείας επισημαίνονται τα ακόλουθα:
Αρχείο καταλύματος και βιβλίο συμβάντων
Για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του ξενοδοχείου οφείλει να τηρεί αρχείο των μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)-, ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.
Πρέπει να ενημερώνονται όλοι οι επισκέπτες ότι τηρείται αρχείο για λόγους προστασίας Δημόσιας Υγείας. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να υπάρχει αντίστοιχη καταχώρηση κατά την διάρκεια του check-in.
Δωμάτια ξενοδοχείου
Δωμάτια ξενοδοχείου
Η δυνατότητα ιχνηλασιμότητας καθίσταται πρωταρχικής σημασίας σε περίπτωση εμφάνισης ύποπτου ή επιβεβαιωμένου περιστατικού στο ξενοδοχείο. Όλο το προσωπικό έχει κατανοήσει και εκπαιδευτεί για την αναγκαιότητα αυτή.
Εργαλεία ιχνηλασιμότητας: